Kristoffer Store Fon, n. 1604-1650-t.

Trenger du hjelp til å finne noen av dine slektninger så kan du stille direkte spørsmål om dette her. Sjansen er stor for at du får svar. Vær så konkret som mulig.

Kristoffer Store Fon, n. 1604-1650-t.

Innlegg khuns » Ons Jun 02, 2010 5:50 pm

Kristoffer på Store Fon i Fon er en av Vestfold-bøndene på tidlig 1600-tall som figurerer i mange ættetavler. I bygdeboka for Ramnes skriver Unneberg:

Ved å følge de enkelte gårdparter finner vi litt om Kristoffers familieforhold. Det kan se ut til at fire døtre levde opp: 1. En visstnok g.m. Jakob Tjøstelssøn, Nordre Heian. 2. Ingeborg, se nedenfor. 3. Anne, g.m. Sebjørn Simenssøn, Nordre Myre. 4. Mari, g.m. Rasmus Guttormssøn, Berg i Høyjord (begge døde 1668).

Men dette er kanskje ikke hele sannheten. Mitt spørsmål er om det er gjort noe forskning på Kristoffer Fon utover det bygdeboka melder? Jeg kan ikke huske å ha lest noe i Gjallarhorn så lenge jeg har lest det (siden 2001), annet enn at Torbjørn har skrevet om dattera Mari i sin Berg-artikkel i nr. 30 (2002).
mvh
Kristian Hunskaar

Hunskaar slekts-og lokalhistorie
www.hunskaar.no/kristian
khuns

Re: Kristoffer Store Fon, n. 1604-1650-t.

Innlegg khuns » Fre Jun 04, 2010 12:40 am

Etter en jordegodsanalyse mener jeg at Kristoffer Store Fons kone var død i 1639 og at Kristoffer skiftet med sine barn da. På bakgrunn av dette ser det ut til at han hadde følgende barn - rekkefølgen er tilfeldig:

a) NN Kristoffersdatter, gift med Jakob Tjøstolvsen på Nordre Heian i Ramnes.

b) Mari Kristoffersdatter, gift med Rasmus Guttormsen på Berg i Høyjord.

c) Anne Kristoffersdatter, gift med Sebjørn Simensen på Sjue i Høyjord.

d) Ragne Kristoffersdatter, gift med Ola på Sukke i Høyjord, mor til Store Fons brukere på 1660-tallet, Per og Nils Olssønner.

e) Ola Kristoffersen, bruker på Lefsrød og Store Fon, etterlot seg barn.

Bygdebokas framstilling er dermed noe modifisert, jf. d) og e).
mvh
Kristian Hunskaar

www.hunskaar.no/kristian
khuns

Innlegg Jan S » Man Jun 07, 2010 5:07 pm

Hei.
Takk for at du kommer med ny informasjon som bl.a gjelder mine aner. Når jeg så forsøker å korrigere det jeg har av info sliter jeg litt med svigersønnen Ola på Sukke og sønnen Ola Kristoffersen og den informasjonen som er i bygdebøkene for Høyjord og Ramnes.

I bygdeboka for Høyjord side 42 står det at Ole på Sukke har 5 barn. Du skriver at hans kone er Ragne Kristoffersdatter og mor til Per og Nils Olssønner som blir brukere på Store Fon på 1660-talet. Det som forvirrer her er at bygdeboka sier at Oles enke Ingeborg gifter seg med Nils Mortenssøn. Er det så enkelt løsning her at Ragne Kristoffersdatter giftet seg med Nils Mortenssøn?

I bygdeboka for Ramnes på side 1077 står det at Oluf(Ole) flyttet til Store Fon i 1747 fra Lefsrød. Han var visstnok gift med Ingeborg Kristoffersdatter. Betyr det at kona til Ole er ukjent eller er det er en annen Ingeborg Kristoffersdatter med ukjente aner som er kona?

Det står også at enken og sønnen Nils skattet av gården fra 1653. Enken til hvem? Det står at Ole fra Lefsrød hadde sønnene Peder f. ca 1626 og Nils f.ca 1628.

Har både Ole Sukke og Ole Lefsrød sønner som heter Per/Peder og Nils?
Hilsen
Jan Sigbjørn Larsen
Jan S

Innlegg khuns » Man Jun 07, 2010 7:03 pm

Jan S skrev:I bygdeboka for Høyjord side 42 står det at Ole på Sukke har 5 barn. Du skriver at hans kone er Ragne Kristoffersdatter og mor til Per og Nils Olssønner som blir brukere på Store Fon på 1660-talet. Det som forvirrer her er at bygdeboka sier at Oles enke Ingeborg gifter seg med Nils Mortenssøn. Er det så enkelt løsning her at Ragne Kristoffersdatter giftet seg med Nils Mortenssøn?

Ola Sukke hadde barna Per (f. 1627), Nils (f. 1629), en ikke navngitt frillesønn (d. 1632), Ragne (f. 1634), Gunhild (f. 1637) og Anders (f. 1640). Når Ola i 1636 står som eier av 1/2 skpd tunge (formodentlig i Sukke) sammen med sine barn, må det bety at disse barna har tatt arv - ergo er mora død. Da passer det utmerket at ei Ragne Sukke dør i 1630 (for øvrig pesten), at Ola Sukke har en frillesønn i 1632 (formodentlig har han giftet seg med barnets mor, siden presten ikke har tatt i bruk det ellers flittig brukte tøsebarn), og at Olas neste datter får navnet Ragne. Siden overtar Per og Nils Olssønner jordegods på størrelse med en søsterpart etter Kristoffer Store Fon. Da er det nærliggende å konkludere med at Ola Sukkes første kone, mor til Per og Nils, var Ragne Sukke, og at hun var datter av Kristoffer. Det foreligger altså ingen kilder som navngir Ragne Kristoffersdatter - hun nevnes bare (som Ragne Sukke) i begravelseslista.

Jan S skrev:I bygdeboka for Ramnes på side 1077 står det at Oluf(Ole) flyttet til Store Fon i 1747 fra Lefsrød. Han var visstnok gift med Ingeborg Kristoffersdatter. Betyr det at kona til Ole er ukjent eller er det er en annen Ingeborg Kristoffersdatter med ukjente aner som er kona?

Denne Ingeborg Kristoffersdatter er sannsynligvis en fantasifigur. Bakgrunnen er trolig et kildested der det snakkes om Ingeborg Fons arvinger, og Sigurd Unneberg har nok oppfattet denne Ingeborg Fon som kona til Ola Lefsrød/Store Fon. Jeg har derimot tro på at Ingeborg Fon kan være Kristoffers kone, som antakelig døde i 1639. Dette blir dog hypotetisk.

Jan S skrev:Det står også at enken og sønnen Nils skattet av gården fra 1653. Enken til hvem? Det står at Ole fra Lefsrød hadde sønnene Peder f. ca 1626 og Nils f.ca 1628.

Har både Ole Sukke og Ole Lefsrød sønner som heter Per/Peder og Nils?

Ennå i 1651 nevnes både Kristoffer Fon og Ola [Kristoffersen] Fon i odelsskattelistene. Av kirkebøkene for Andebu ser vi at det var høy dødelighet nettopp dette året, så når begge er borte i 1652, har de nok strøket med i sykdom. I odelsskatten 1652 står salige Ola Fons barn med parter i Horn, Borge og Lefsrød, mens i 1653 står Sebjørn Sjue med disse partene som formynder for Ola Fons barn. Jeg har ikke funnet Ola Fons barn navngitt noe sted, men Sigurd Unneberg har åpenbart tatt Ola Sukkes sønner for å være sønner av Ola Fon. Men Per og Nils Olssønner som i 1652 skattet for parter i Sukke, Kåpe, Gjerpe, Horn, Borge og Lefsrød var ikke identiske med salige Ola Fons barn som nevnes i samme skatteliste (jf. over), men derimot Ola Sukkes sønner født 1627 og 1629.

Jeg har ikke sett denne skattelista fra 1653 som nevner enka og Nils, men det er sikkert korrekt nok. Men det må være Unnebergs tolkning at Nils var enkas sønn. Jeg tolker de to til å være enka til Ola Kristoffersen og Nils Olsen fra Sukke.

Ola Kristoffersens barn var kanskje i yngste laget til å ta over Store Fon etter faren, kanskje døde de også i løpet av 1650-tallet, siden vi ikke hører mer til dem, og dette har vel da banet veien for Kristoffer Fons dattersønner fra Sukke.
mvh
Kristian Hunskaar

www.hunskaar.no/kristian
khuns

Innlegg Jan S » Man Jun 07, 2010 8:15 pm

Mange takke for et raskt, fyldig og oppklarende svar.
Jeg skal korrige det jeg har samlet slik at det blir i henhold til dette inkludert de forbehold du har tatt.
Hilsen
Jan Sigbjørn Larsen
Jan S

Gå til Jeg trenger hjelp med slekten min

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester