Rederier m.m.

Trenger du hjelp til å finne noen av dine slektninger så kan du stille direkte spørsmål om dette her. Sjansen er stor for at du får svar. Vær så konkret som mulig.

Rederier m.m.

Innlegg Harald Horten » Ons Mar 22, 2017 7:18 pm

Hei!

To brødre av min oldefar forsvant til utlandet i 1877. De hørte hjemme i Horten.
Den ene mønstret 13.07.1877 på "Betty" som gikk fra Kragerø til "Udlandet". Dette er siste innførsel i sjømannsrullen.
Den andre mønstret 06.03.1877 på "Vidar" som gikk fra Tønsberg til Harlingen. Han rømte fra skipet i Antwerpen 20.12.1877. Siste innførsel i rullen er fra 1887: "Intet hørt fra dette Mandskab i de sidste 10 Aar."

Deres foreldre og 2 søstre døde av tuberkulose i 1865. De 3 guttene ble da plassert på hver sin gård i Nykirke og Borre av fattigvesenet. Min oldefar kom til Nord-Østerdalen i 1873. De to sjømennene hadde i 1877 ikke familie igjen utenom min oldefar som aldri hørte mer fra brødrene.

Er det noen som vet hvilke rederier som eide disse båtene? Hvis det finnes arkiv etter rederiene er det kanskje mulig å finne noe om omstendigheten rundt forsvinningene? Kan det finnes kilder i Holland som kan si noe?

Vennlig hilsen
Harald Horten
Harald Horten

Gå til Jeg trenger hjelp med slekten min

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest